11 november zijn wij gesloten. 12 november zijn we geopend tijdens onze gebruikelijke openingsuren.
Onze diensten

Diensten

A-lles onder één dak: Amacro bundelt al haar activiteiten in één one-stop-shop.

Amacro breidt uit!

Duurzaam en standvastig groeien doe je door elkaar sterker te maken. Dat is exact waar de nieuwe groep rond Amacro, Itterbeek, J.F.Trans & Lommat voor staat. De synergie van de gezamenlijke activiteiten in transport, bouwmaterialen, overslag en bouwafval-recyclage creëert een stevig fundament voor de toekomst. Of anders gezegd; het geheel is altijd meer dan de som der delen.

Lees hier het interview met Johan Cromphout (CEO Amacro) en de broers Freddy en Jos Itterbeek. Een gesprek met mensen die transport “ademen”. Het hart op de tong…


HOE HET BEGON

Itterbeek is vandaag een monument in de sector, maar hoe is het allemaal ooit begonnen?

Jos: Onze grootvader is begonnen met paard en kar. Na de 2de wereldoorlog heeft hij dan enkele oude Amerikaanse legertrucks opgekocht. Hij lapte ze op, beletterde ze met zijn naam en hij was vertrokken. Voilà de geboorte van ons bedrijf ☺. Zo ging dat in die tijd. Heel de familie werd er in betrokken, en dat is nog steeds zo. 

Freddy: in 1970 heeft onze vader (Roger Itterbeek) dan het huidige Transport Itterbeek opgestart. Wij waren 10 – 15 jaar en kropen toen al achter het stuur van de vrachtwagens om ze op ons terrein op zijn plaats te zetten. Zalige tijd ☺ Wij zijn echt grootgebracht met camions. In camions en onder camions!

Jos:  Ik heb tijdens mijn legerdienst mijn vrachtwagenrijbewijs gehaald. Toen ik afzwaaide ben ik onmiddellijk begonnen in het bedrijf van ons vader. Ondertussen zo’n 43 jaar geleden. We kochten okkazie wagens op,  gaven ze bij wijze van spreke een likje verf en dan maar rijden ☺. Zo zijn we gegroeid totdat we een vrachtwagen of 25 hadden. Tot dan deden we eigenlijk alles zelf; werk zoeken, rijden, administratie, de mechaniek, … noem maar op. Ze kunnen ons niets wijsmaken ☺. Toen hebben we beslist om alle 2 “thuis te blijven” en te organiseren en structureren. En dan is het begonnen hé. 

Hoezo?

Freddy: Ja, toen zijn we beginnen groeien. Een zandhandel begonnen hier in Itterbeek, maar dat was te complex. Die hebben we dan verhuisd in ‘95 naar een terrein dat vrijkwam in Brussel. Daar zijn we dan gestart met zand, grind- en steenhandel Lommat. Vandaag komen de grondstoffen binnen via het schip, worden de granulaten en zand in zakgoed verpakt en verzorgen we het transport tot bij de handelaars. 

Jos: Ondertussen werd ook J.F Trans opgestart. Jos en Freddy Transport. Die 3 entiteiten vormen nu de groep rond Itterbeek. Een vloot van een 120 camions die rijden met wrak en zelflossers met recyclage en afval. Maar we werken ook samen met heel veel onderaannemers. 

Het is trouwens ook mijn vrouw Mimi die meer dan 20 jaar mee aan de kar heeft getrokken om te staan waar we nu staan. 

WE ZIJN MET “IET” BEZIG …

Hoe zijn jullie in contact gekomen met Amacro?

Freddy: Oh ik ken Amacro al heel lang, via de vader van Johan. Michel, dat was mijne beste kameraad. Helaas is hij 8 Jaar geleden overleden, 10 dagen na mijn eigen vader is overleden. Johan was toen 26 jaar en ik heb hem toen min of meer opgevangen. In feite is dat een beetje zoals mijne zoon. Ik beschouw het ook zo. Da’s echt waar. 

Johan (Amacro): Mijn vader Michel en Freddy waren 2 handen op één buik. Ik herinner mij geanimeerde sappige gesprekken in’t kelderke in ’t Gravenhof. Ze waren naast vrienden ook 2 ondernemers die probeerden samen te werken. Toen mijn pa is overleden heeft Freddy mij inderdaad heel goed ondersteund. Wij spraken ook elke vrijdagavond af om samen iets te gaan eten (en een stapje in de wereld te zetten). “Meetings” noemden we dat ☺. Freddy is echt een vriend geworden en ik heb er heel veel aan gehad … en nog steeds.

De overname stond in feite in de sterren geschreven? 

Freddy: Tja, eigenlijk niet echt. We hebben dat in feite nooit officieel gevraagd of zo. En hij is er ook nooit over begonnen…

Johan: …Totdat ik het opving dat de mannen er over aan het nadenken waren. Ik herinner mij op de verjaardag van Freddy tussen pot en pint dat hij stommelings zei: “ik peis dat we gaan stoppen, we zijn wijlie met “iet” bezig”. Allé, ikke de dag erna liggen rondbellen. En even later zijn we aan tafel gaan zitten en toen is het heel snel gegaan. 

Jos: Binnen de 4 maanden was alles in kannen en kruiken.

Dat is wel heel snel?

Johan: Dat is gigantisch snel, ongezien. 

Hoe komt dat? 

Freddy: Dat heeft te maken met 100% vertrouwen en respect voor elkaar. En ook omdat onze familiale waardes heel nauw aansluiten denk ik. Heel menselijk, toegankelijk, puur ... dat zie je bij Johan ook.

Jos: Enfin 2 échte familiebedrijven met een rijke historiek. 

Johan: Ja, da’s waar. Als je moest weten wat die 2 families in al die generaties samen al verzet hebben. Dat zijn bergen hé.

EEN “SCHOON” VERHAAL

Johan, waarom een overname? 

Johan: Ten eerste, het zicht dat zij hebben op de transport en recylage markt is echt fenomenaal. Dat hebben wij niet bij Amacro. Bij ons is dat eerder regionaal. Met Itterbeek is dat nationaal. Ze zitten tot in de kleinste carrière, van de Ardennen tot de Kust. Het was echt een uitgelezen kans om onze groeiambities waar te maken. 

En ten tweede, er zijn gewoon heel veel synergiën tussen de 2 bedrijven. Wij haken perfect in elkaar. Alles is ook integreerbaar binnen Amacro. Op zich verandert er niet teveel en blijft het beheersbaar. En tegelijk verbreedt het onze activiteiten en maakt het ons ook sterker. Da’s duidelijk. 

Jos en Freddy jullie gaan nog niet op pensioen hé?

Jos: Oh nee, we blijven aan boord. Dat vinden we belangrijk. 

Jos: Weet je, we zouden ons bedrijf aan éénder wie kunnen verkopen, maar wat gebeurt er dan? Johan is echt onze witte raaf, waar we van weten dat het bedrijf in goeie betrouwbare handen is. Dat was voor ons heel belangrijk. Dat we ook weten dat de continuïteit verzekerd is met respect voor onze mensen en voor onze klanten. Die laatste gaan in de toekomst nog beter geholpen worden. Daar ben ik van overtuigd. 

Freddy: Daarom gaan we ervoor. We willen Johan daarin maximaal ondersteunen. 

Was dat moeilijk, het bedrijf overlaten? 

Freddy: Dat was eigenlijk al een proces waar we al door waren. Het feit dat we hier blijven werken is natuurlijk wel fijn. Ik wil ook niet anders.

Jos: Kijk, wij worden natuurlijk al een jaartje ouder. Onze kinderen hebben goeie jobs en hebben nooit de intentie gehad om de zaak over te nemen. Het was het moment. Nu is het aan Johan, aan de jeugd hé. Hij heeft die dynamiek, die ambitie om er echt iets moois van te maken. De historiek en de ziel van Itterbeek blijft zo voortbestaan. Ik ben ook blij dat de naam Itterbeek blijft bestaan. 

Johan: Dat heb ik van in het begin gezegd. Itterbeek blijft zijn naam houden. Wij gaan die naam en reputatie ook hoog houden. 

Freddy: Kijk, Johan heeft Amacro op enkele jaren tijd uitgebouwd tot een super gestructureerd bedrijf. Je ziet dat aan alles. Hij heeft zijn zaken op orde. Dat geeft een goed gevoel. En het is zo, zowel Amacro als Itterbeek staan voor kwaliteit. 

Johan: A- merken hé ☺

Gaat er veel veranderen? 

Jos: Dat moet je aan Johan vragen ☺

Johan: De basis blijft hetzelfde. Voor de werknemers gaat er niet zo heel veel veranderen. We willen in eerst instantie het bedrijf wat moderniseren. Dat begint met een informaticapakket, de processen optimaliseren, ook willen we met Itterbeek meer naar buiten komen; op sociale media, website, …. We blijven natuurlijk ook luisteren en overleggen met Jos, Mimi en Freddy. 

Jos: Johan trekt en wij duwen hé ☺

Freddy: Het beste moet er uit komen. Luistert, wij kennen elkaar door en door. Dat gaat heel organsich. De timing is ook goed hoor. Het bedrijf heeft die moderne injectie nodig. Dat gaat Itterbeek echt vooruithelpen. Enfin, een schoon verhaal. 

Hoe zie je de toekomst Johan? 

Johan: We gaan wat Itterbeek en Lommat heeft opgebouwd eerst consolideren. Er voor zorgen dat alle klanten met dezelfde inzet worden verder geholpen. De structuur van Amacro willen we organisch en in een echte synergie in elkaar laten vloeien zodat de ganse groep een ijzersterk geheel gaat vormen. 

Met Amacro trekken we volop de kaart van het constant verduurzamen van onze processen. We willen daarin echt het voortouw nemen in onze sector en onze rol spelen in de circulaire economie.  Voor Itterbeek betekent dat vooral inzetten op de vergroening van het wagenpark. 

Jos: We zijn daar al heel fel mee bezig. Onze oudste vrachtwagen is 5 jaar. Dat wil iets zeggen. We kiezen steevast voor de groenst mogelijke oplossing, natuurlijk altijd in functie van de praktijk. In de toekomst wordt dat misschien elektrisch, of op waterstof, of cng, maar dat is nog wat koffiedik kijken. 

Welke ambities zijn er nog?

Johan: Goh, als je nu “courage” hebt is er heel veel mogelijk op de markt. Maar onze eerste focus moet nu zijn om dit verhaal te doen slagen. Focus op Itterbeek en Lommat. 

Iedereen content? 

Johan: Absoluut, vol gas!

Jos: Heel content!

Freddy: Ik ook, ik heb eindelijk vast werk gevonden (lacht). 

Copyright © 2022 Amacro nv - Alle rechten voorbehouden
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram