Opgelet: Phishing! Amacro is niet van bankrekeningnummer veranderd.
Meer informatie
Gewijzigde openingsuren juli en augustus
Meer informatie
Onze diensten

Diensten

A-lles onder één dak: Amacro bundelt al haar activiteiten in één one-stop-shop.

René Claes, de man van 7,5 miljoen.

René Claes - verantwoordelijke verkoop en logistiek - is een monument, niet alleen bij Amacro, maar bij uitbreiding in heel de sector. We hebben het even snel berekend, in zijn 15-jarige loopbaan bij Amacro moet hij ongeveer 7,5 miljoen ton bouwmaterialen verkocht hebben. René ademt Amacro zoveel is duidelijk. Einde van het jaar gaat hij echter met pensioen. Nodeloos te zeggen dat we hem gaan missen. Een ode aan René dringt zich op …

René, hoe is het voor jou begonnen? 

Awel, Ik ben op mijn 16 jaar beginnen werken als administratief bediende bij een grote transportfirma die ook zandgroeves en een stabilisé centrale had. Ik kende toen het verschil nog niet tussen aanvulzand en rijnzand. Maar ik heb er wel de stiel geleerd. Eerst bonnetjes sorteren, dan meegelopen in de zandgroeve, de weegbrug en de betoncentrale. En zo doorgegroeid naar plantmanager van de betoncentrale. Enfin van administratie, over productie, naar verkoop. Ik heb echt alles gedaan.”

En hoe ben jij dan bij Amacro terecht gekomen? 

“Tja, ik werkte dus in feite voor de concurrentie 😊. Maar ik woonde in Halle en daarmee kende ik ook Michel Cromphout (overleden vader van Johan Cromphout - CEO Amacro). “Den bouw” is een kleine wereld en we kwamen elkaar natuurlijk wel eens tegen op werven. Zo zijn we aan de praat geraakt. Michel vroeg me meermaals: “René, waarom kom je dat niet bij ons doen?”. Wij hebben dan een aantal gesprekken gehad. En ik heb dan de overstap naar Amacro gemaakt.”

“Gaan” voor elke klant

Hoe heeft hij je overtuigd? 

“Michel had dezelfde filosofie als mezelf. “Gaan” voor elke klant, service geven, … enfin dat klikte. Hij was ook enorm gedreven en hij had een heel duidelijke visie op de toekomst. Die wou vooruit. Dat sprak mij enorm aan.”

Hoe was dat in die beginjaren? 

“Toen ik hier begon waren wij met een 20-tal mensen. Het terrein was een stuk kleiner en onze diensten nog niet zo uitgebreid als vandaag. Maar we groeiden elke dag en dat is natuurlijk leuk om deel van uit te maken.” 

Had je een goed contact met Michel? 

“Absoluut, een heel goed contact. Michel was heel persoonlijk, heel direct … het hart op de tong. Hij kon goed babbelen, maar hij schreef ook veel.” 

Hoezo?

“Ja, ik meen dat serieus. Hij was 24/24 met Amacro bezig en als hij bijvoorbeeld zag dat zijn mensen laat binnenkwamen van een bepaald werk, dan kroop hij in zijn pen en krabbelde hij een klein briefje dat hij op je bureau legde. Dat was dan een bedankje in een paar woorden. En dat motiveerde, moet ik eerlijk bekennen, enorm. Toen ik 50 werd heeft hij me ook een heel mooie brief geschreven. Ik heb die nog altijd. Die brief vertelt in feite alles, hoe hij in elkaar stak en hoe hij over mij dacht. Hij was heel erkentelijk voor wat je deed.” 

Een win-win voor de klanten

Heeft Johan dat ook? 

“Johan heeft dat zeker ook. Diezelfde “sturm und drang” van Michel. Het heeft ervoor gezorgd dat Amacro zo is kunnen groeien. We mogen daar met zijn allen heel fier op zijn. Johan is, misschien nog meer als Michel, bezig met de langetermijnvisie van het bedrijf. Hij evolueert mee met de markt en is ze in feite dikwijls voor. Zeker wat betreft duurzaamheid in de recyclageprocessen. Die worden constant geëvalueerd en bijgestuurd.”

Vind je dat belangrijk? 

“Toch wel. Het is leuk dat het zowel economisch als ecologisch klopt. Bovendien is dat hoe langer hoe meer een belangrijk verkoopsargument. Wij geven afvalstromen een nieuw leven onder de vorm van nieuwe hoogwaardige producten. Dat is voor klanten een win-win. Ook persoonlijk vind ik dat een goede evolutie. Het geeft ook een goed gevoel om daar een deel van uit te maken.”

Wat houdt jouw functie vandaag als verkoper precies in?

“Eigenlijk komt er wel heel wat bij kijken. Het is meer dan verkoop alleen. Je moet je producten gaan waarmaken bij de aankoopdiensten of besturen van bedrijven, technische fiches opmaken, een juiste prijs maken uiteraard en dan ook nog overleg met de feitelijke werfleiders die dikwijls ook nog bepaalde eisen hebben. Het zijn zij die uiteindelijk met je producten aan de slag gaan. En uiteraard moet je al die info ook kunnen overbrengen aan je eigen productiemedewerkers. Zij moeten helemaal “mee zijn” met wat de klant precies vraagt. Wij brengen dan als laatste stap de juiste producten -on time- tot bij de klant, tot op de werf.”

Wat is/was jouw geheime recept? 

“Dat is simpel. Er zijn voor je klant. Meedenken en met oplossingen komen. En goede relaties onderhouden. Ik denk dat ze van mij ook altijd op aan konden. Zo ontstaat een échte vertrouwensrelatie. Dat vond ik altijd heel belangrijk.”

Een loopbaan van een halve eeuw

Wat vond je het leukst aan je job?

“De vraag moet zijn: “Wat vind je het leukst aan je job” (lacht), want ik doe het nog altijd heel graag. In feite zou ik nog perfect kunnen doorgaan, maar ik moet zeggen dat het anderzijds ook goed is zo. Er is een tijd van te stoppen. Ik ben op mijn 16 jaar begonnen, dus d.w.z. dat ik een loopbaan van 50 jaar achter de rug heb. Dat kunnen er niet veel zeggen. Weet je, met de job als verkoper komt er toch ook wat “stress” kijken. Je hebt dat natuurlijk voor een stuk nodig om je job goed te doen, maar dat aspect van de job ga ik toch het minst hard missen 😊. Wat ik het meest ga missen is het oplossen van problemen. Dat klinkt misschien raar, maar dat verder helpen van klanten heeft me altijd heel veel voldoening gegeven.”

Nog andere dingen die je gaat missen? 

“Oh ja, de collega’s! De sterkte van Amacro is het team hé. We hebben hier een enorm gedreven team. De ingesteldheid zit hier bij iedereen van A tot Z goed. We trekken aan één koord. Wat er ook misliep, we gingen er altijd samen voor om het op te lossen. 

Die teamspirit ga ik zonder enige twijfel missen. “

Bestellen bij “Claes”

Zou je het opnieuw doen? 

“Ik had graag van in het begin de kennis gehad die ik nu had (lacht). Maar ja zo werkt het niet hé. Ik ben blij met hoe het gelopen is. Ik heb altijd dat ondernemerschap gehad. Klanten hebben me wel eens gezegd: ik bestel bij “Claes” 😊. Ik heb er altijd veel van mezelf in gelegd. Ik heb me mij Amacro als verkoper echt kunnen uitleven. Dat komt voor een gedeelte omdat er hier heel snel wordt gehandeld en beslist. De lijnen zijn erg kort en dat maakt de job van een verkoper een pak aangenamer.”

Kijk je uit naar je pensioen?

“Toch wel. Ik ga het wel missen, dat weet ik nu al, de job, het contact met Johan, met de collega’s, met de klanten … Maar tegelijk weet ik ook dat ik -zoals elke goede gepensioneerde- tijd te kort ga hebben 😊.” 

Wat ga je doen met al je vrije tijd? 

“Ik tuinier enorm graag. Ik kweek mijn eigen groentjes. Dat ontspant mij enorm, ik doe dat graag. De dingen zien groeien en ze daarna nog kunnen opeten ook. Ik ga ook meer tijd maken voor de kleinkinderen. En ik wandel ook heel graag én veel. Ik ben een echte natuurmens. Enfin, ik ga niet stilzitten.”

Ga je hier nog eens binnenspringen? 

“Uiteraard. Ik kom zeker nog eens goeiendag zeggen en ik blijf Amacro volgen. Het is fantastisch geweest. Een heel mooi avontuur, maar nu begint een nieuw verhaal (lacht).”

Copyright © 2023 Amacro nv - Alle rechten voorbehouden
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram